Get in touch

mymail@mailservice.com

Poldertocht

(24 september 2022)

Helaas ging IJsselslag niet door vanwege de droogte en de lage waterstand. Dat kun je met het huidige weer bijna niet voorstellen. Als alternatief hebben we een eigen toertocht georganiseerd door de Flevopolder. Een tocht van bijna 35 kilometer. Gelukkig wel met een lunchpauze halverwege. We vertrokken om half tien vanaf onze vast ligplaats in Harderwijk. Na een 2,5 kilometer in de miezerregen kwamen we aan bij de sluis De Blauwe Dromer. Met een verval van 5 meter omlaag konden we op de Hoge Dwarsvaart ons polderavontuur vervolgen. We gingen lekker, we liepen zelfs uit op een motorboot die gelijk met ons geschut was (pasten net met zijn tweeën in de sluis). Na 7 kilometer op de teller (het was inmiddels droog) gingen we over bakboord de Hoge Vaart op richting Zeewolde. Voor de roeiers die tijdens het roeien om zich heen keken, bleek de polder toch afwisselender te zijn dan alleen plat. Gestaag kwam de industriewijk van Zeewolde in zicht. De sfeer zat er nog steeds goed in. Wel telden we kilometerpaaltjes af tot 28,5 want daar zouden we pauzeren voor de lunch. Emmy stond daar klaar met de koffie en thee en de echte groningse poffert van Geertje voor de lunch. Maar niet te lang blijven hangen, we zijn pas op de helft. Even wat wisselen in de boot en door. Na 3 kilometer zijn we het bedrijfsterrein voorbij en gaan we bakboord uit de Horstertocht op door het bos naar Zeewolde. Na een goeie 2 kilometer stond ons een verrassing te wachten. Het leek wel of we moesten klunen: 2 kilometer worstelen door de groene drab en waterplanten. Het leek wel erwtensoep. We moesten regelmatig de riemen en het roer ontdoen van ongewenste aanhangsels. Gelukkig konden we toch verder langs de rand van de bebouwde kom. Langs de villawijk van Zeewolde en de kapitale woonboten. Dan over stuurboord naar sluis De Spieghel. Een belletje met de sluiswachter leerde dat hij net de deur dicht had met een boot in de sluis, maar dat hij hem voor ons weer zou opendoen. Heerlijk, een sluiswachter die ons welgezind is na ruim 28 kilometer roeien. Nu weer dezelfde 5 meter verval, maar nu omhoog. Aangekomen op het Wolderwijd bleek de wind aardig aangetrokken. En tegen! Eerst even een drinkpauze in het Tulpeiland en dan het laatste stuk bikkelen naar de Stadshaven van Harderwijk. Voorzichtig manoeuvrerend tussen de laatste boten van de zeilwedstrijd door. Het laatste stukje door de haven naar onze eigen ligplaats aan de Jottersgracht bij de molen in Harderwijk bleek dat we in de polder beter weer hadden dan dat het in Harderwijk was geweest. Moe maar voldaan kunnen we concluderen dat deze tocht voor herhaling vatbaar is. Misschien in tegengestelde richting voor de afwisseling? Nu eerst de boot weer netjes afdekken en dan op naar de BBQ (met aanhang) in Hierden.